Nicolas Feuillatte
Talent
Feuillatte havde et naturlig talent for handel, og han havde fået en stor venneskare i det internationale jetset i New York, da et helt nyt kapitel i hans liv startede. Faderen døde og efterlod ham en vingård i Bouleuse i Champagne.Som livslang champagne-nyder besluttede Nicolas Feuillatte sig til, selv at bliver champagne-producent, og ikke blot være leverandør af druerne til de store champagnehuse, som hans far havde været. Han skabte Réserve Particulière i 1978, og som navnet antyder, var den kun reserveret til vennerne, der på det tidspunkt omfattede celebre personligheder, så som Jackie Onassis, Shirley MacLaine og Lauren Bacall, der alle blev ambassadører og gjorde den til jetsetternes champagne. Succesen bredte sig fra indercirklen, og flere og flere fik øjnene op for den nye champagne, der snart blev det hurtigst voksende champagnemærke.
1980'erne
I begyndelsen af 1980’erne var de mest succesfulde markeder USA og Australien, men snart fulgte andre markeder. I 1986 besluttede Nicolas Feuillatte sig for at sælge mærket til Centre Vinicole de la Champagne. Hermed er man sikret tilstrækkelige leverancer af kvalitetsdruer, da firmaet består af ikke mindre end 5200 vinavlere og aktionærer.Centre Vinicole de la Champagne er et kollektiv, der ligger i landsbyen Chouilly, lige midt i vinregionen , kun 3 kilometer fra Epernay. Området dækker 2100 hektarer, hvilket svarer til 7 % af hele appellationen. I området findes 11 af de 17 Grand Crus, der findes i Champagne. Selve Centeret producerer i alt 25 millioner flasker om året og har en lagerfacilitet til 80 millioner flasker.På 15 år er salget af Nicolas Feuillatte vokset fra under 1 millioner flasker til i dag ca.10 millioner. Nicolas Feuillatte er nu det 3. største champagnemærke i verden, og det mest solgte på det franske marked. Nicolas Feuillatte er nu blevet over 80 år gammel, og han er stadigvæk ambassadør for mærket.
Bæredygtige tiltag hos Champagne Nicolas Feuillatte
Da Centre Viticole - Champagne Nicolas Feuillatte med sine 84 kooperative vingårde slog sig sammen med kooperativet CRVC med sine 23 vingårde og blev til Terroirs et Vignerons de Champagne d. 31. december 2021, kunne de prale af 6.000 medlemmer og 3.000 ha marker, svarende til 9% af Champagneregionen og en estimeret årlig produktion på ikke færre end 245 millioner flasker.
Nicolas Feuillattes Brut Fondamental er pt. eneste økologiske certificerede Champagne under AB, Agriculture Biologique, men Terroirs et Vignerons de Champagne har etableret en afdeling, der har til formål at opmuntre og ledsage deres medlemmer til at skabe en mere bæredygtig måde at arbejde og dyrke druer på. Der er således forventninger om flere bæredygtige tiltag i den kommende tid.
I deres bæredygtighedsprogram arbejder de med:
Miljøområder
- Minimere vandforbrug
- Reducere energiforbrug
- Reducere CO2-udledning
- Sortere affald
- Emballage – fx FSC certifikation
- Øge biodiversitet
Sociale områder
- Medarbejdersundhed og -trivsel
- Ligeløn
- Ligestilling mellem kønnene
- Anti-diskrimination
- Menneskerettigheder
Ledelsesstyring
- Leverandøraftaler
- Databeskyttelsespolitik
- Bæredygtighedsrapportering
- Ekstern forsikring